دسته بندی مقالات

نکاتی که قبل از خرید کفش چرم باید بدانید

reza atashpeykar

28 دی 1401

کفش چرم انتخاب اول زنان و مردان خوش‌پوش محسوب می‌شود. اگر شما نیز به پوشیدن کفش چرم علاقه دارید، بهتر است یک سری نکات مهم را پیش از خرید آن در نظر بگیرید تا از خرید خود حداکثر رضایت را داشته باشید.

چرا چرم بپوشیم؟

مرغوب‌ترین و بهترین جنس برای کفش، چرم است. چرم اگر طبیعی باشد و مواد اضافه‌ای در ترکیب با خود نداشته‌ باشد، دوام و کیفیت بسیار خوبی دارد. چرم‌های طبیعی، منافذی دارند که اکسیژن‌رسانی به پا را آسان و از بروز آسیب در پا جلوگیری می‌کند. کفش چرم طبیعی، به شرط داشتن طراحی مناسب، بسیار راحت‌تر از کفش‌های دیگر است و گزینه خوبی برای استفاده روزانه به‌حساب می‌آید. اگر از کفش‌های چرم، درست مراقبت کنید و همیشه از واکس مناسب استفاده کنید، می‌توانید تا سال‌ها از داشتن‌شان لذت ببرید.

آشنایی با انواع چرم

مهم‌ترین و معروف‌ترین تقسیم‌بندی چرم، براساس نوع دباغی آن است. حتما می‌دانید که دباغی، به فرآیندی گفته می‌شود که چرم خام را پردازش می‌کند و آن را برای استفاده در صنایع پوشاک، آماده می‌سازد. تقسیم‌بندی‌های مختلف و متنوعی براساس نوع پرداخت، در چرم وجود دارد که در ادامه با مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم:

چرم کامل

این نوع چرم از سطح بیرونی چرم به‌دست می‌آید و جزو مرغوب‌ترین انواع چرم است. چرم‌های کامل سطح براقی دارند و بسته به نوع دباغی‌شان ممکن است دانه‌دانه یا صاف باشند. چرم‌های دانه‌دانه، به علت کمترین دخالت در پرداخت، عمر طولانی‌تری دارند و بسیار با کیفیت هستند.

چرم نبوک

این نوع چرم بافت مخملی دارد و از لایه‌های درونی‌تر و گوشتی پوست گاو ساخته می‌شود. ظرافت و لطافت بالای چرم نبوک، مهم‌ترین مشخصه‌ آن است. البته تمیزکردن و نگهداری از این نوع چرم هم دردسرهای خودش را دارد.

چرم اشبالت

چرم اشبالت

جرم اشبالت از ورقه‌ورقه شدن پوست گاو درست می‌شود. این نوع چرم مانند نبوک و جیر، سطحی مخملی دارد و پرز دار است. در تهیه چرم اشبالت، از رنگ‌های شیمیایی زیادی استفاده می‌شود و به همین دلیل، تنوع رنگ آن بالاست. از چرم اشبالت در تولید کیف و کیف پول، بیشتر استفاده می‌شود.

چرم جیر

جیر، شباهت زیادی به نبوک دارد. همانند چرم نبوک، این نوع چرم هم از لایه‌های گوشتی پوست حیوانات ساخته می‌شود، بااین تفاوت که چرم جیر، برخلاف نبوک، از پوست گوساله و بز تهیه می‌شود و عمر کمتری نسبت به چرم نبوک دارد.

چرم کرومی

چرم‌های کرومی که اخیرا در صنعت کفش بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از چرم‌های نامرغوب گاوی تهیه می‌شود. طرح روی چرم هم از یک لایه  کرومی تهیه می‌شود و روی آن چاپ می‌شود. بسیاری از چرم‌های طرح‌دار، چرم‌های کرومی به‌حساب می‌آیند.

چرم ورنی

چرم‌های ورنی از پوست گاو درست می‌شوند. این نوع چرم‌ها با یک ورق براق لاکی پوشانده می‌شوند تا ظاهری براق به خود بگیرند. عمر این چرم‌ها در مقایسه با چرم‌های کامل و نبوک، کمتر است.

کدام نوع چرم کیفیت بهتری دارد

نکته واضح این است که دست شما در انتخاب چرم طبیعی باز است. شما می‌توانید بسته به سلیقه‌ خودتان، از انواع چرم‌های دباغی‌شده استفاده کنید. البته فراموش نکنید که هرچقدر ظاهر چرم طبیعی‌تر باشد، یعنی چرم شما کیفیت بهتری دارد و در فرآیند دباغی آن، از دخالت‌های شیمیایی کمتری استفاده شده‌است.

چرم‌های کامل، بهترین انتخاب برای کفش چرم هستند و چرم نبوک، در رده بعدی قرار می‌گیرد. چرم خوب، چرمی است که بیش از اندازه طبیعی براق نباشد و وقتی آن را می‌پوشید، بیش از اندازه چین و چروک نخورد. چرم نباید بوی مواد شیمیایی بدهد و موقع بو کردن آن، بوی طبیعی پوست حیوانات به مشام‌تان برسد. چرم طبیعی، به‌راحتی نمی‌سوزد و اگر کبریت یا فندکی روی آن بگیرید، آتش نخواهد گرفت. 

بررسی میزان راحتی کفش

اگر کفش چرم را به‌درستی انتخاب کنید، قطعا تجربه بسیار خوبی از پوشیدن آن خواهید داشت. کفش‌های چرم، درعین آراستگی ظاهری، بسیار راحت هستند و پا در آن‌ها اذیت نخواهد شد. قواعد خرید کفش مناسب سایز پا، در همه موارد یکسان هستند و فرقی ندارد چه نوع کفشی انتخاب می‌کنید.

کفش مناسب پای شما آن کفشی است که نه پایتان در آن بیش از اندازه بلغزد و نه سرپنجه‌هایتان تحت فشار باشد. سعی کنید بعدازظهرها را برای خرید کفش تنظیم کنید. چرا که پا معمولا صبح‌ها، کمی کوچک‌تر از ساعات پایانی روز است. پس اگر صبح‌ها برای خرید کفش بروید، ممکن است که کفش برایتان کوچک‌تر از سایز واقعی پاهایتان شود و پاهایتان را اذیت کند.

کفش‌های تنگ یا گشاد، می‌توانند باعث تغییر در فرم پا و سرپنجه‌ها شوند یا باعث بروز مشکلاتی مانند میخچه در پاهایمان شوند. البته اگر موقع خرید کفش، فشار منطقی روی سرپنجه خود حس کردید، طبیعی است. چرم بعد از یکی دو دفعه استفاده، جا باز می‌کند و کاملا اندازه پای شما می شود.

پاشنه کفش چرم

بیایید منطقی باشیم! قرار نیست که اگر قدمان اندازه دلخواه‌مان نیست، جورش را کمر و ستون فقراتمان بکشد. پاشنه‌های بیشتر از 4-5 سانتی‌متر، به‌هیچ وجه مناسب استفاده روزمره ما نیستند و آسیب زیادی به کمرمان وارد می‌کنند. سعی کنید از کفش‌هایی با پاشنه 2-3سانتی‌متر استفاده کنید تا هم پاهای خودتان در آرامش باشند و هم سلامتی‌تان حفظ شود.

سرپنجه

سرپنجه‌های کفش، علاوه‌بر تاثیر در راحتی پا، در فرم نهایی کفش و زیبایی آن هم تاثیر زیادی خواهند داشت. سعی کنید قبل از هرچیزی، ملاک شما برای انتخاب نوع پنجه کفش، راحتی آن باشد. پاشنه‌های بیش از اندازه تیز ونازک، بدترین انتخاب برای سلامت پا به حساب می‌آیند.

زیره کفش چرم

موردی که معمولا بسیاری از افراد موقع خرید کفش به آن توجه ندارند، زیره کفش است. زیره کفش، نقش مهمی در طول عمر کفش و البته سلامت پاها دارد. زیره مناسب کفش، زیره‌ای است که حالت کشسانی متعادلی داشته باشد. البته از آنجایی که درمورد کفش چرم صحبت می‌کنیم، آن حالت کشسانی که از کفش‌های ورزشی انتظار داریم، مورد نظرمان نیست.

زیره کفش باید توانایی خنثی کردن فشار ناشی از حرکت و وزن ما را داشته باشد. هم‌چنین، مقاومت در برابر آب و سایش هم نقش مهمی در انتخاب یک زیره مناسب دارد. موقع خرید کفش چرم، توجه کنید که حتما زیره کفش‌تان، دندانه‌دار باشد تا با ایجاد اصطحکاک مناسب، از سرخوردن و لیز خوردن شما جلوگیری کند.

خرید کفش چرم با خیالی آسوده

برای خرید کفش چرم باید به نکات مختلفی توجه کنید و از تجربه بالایی برخوردار باشید. راه حل ساده‌تر برای خرید آسان کفش چرم، مراجعه به فروشگاه‌های مطمئن با محصولات باکیفیت است. 

اگر به دنبال خریدی رضایت‌بخش و بدون دغدغه هستید ما به شما خرید از چرم پیتون را پیشنهاد می‌کنیم.

طراحی و توسعه تیم برنامه نویسی ریگل